سلام ، به سایت تلاشگران نجات و حریق خوش آمدید.

تلاشگران نجات و حریق

تعمیرات و نگهداری سیستم اعلام حریق

تعمیرات و نگهداری سیستم اعلام حریق

سیستم نگهداری اعلام حریق چگونه کار می کند؟ این سیستم ها از چه مولفه هایی تشکیل شده اند و چگونه می توانیم به بهترین شکل ممکن از این سیستم ها استفاده کرده و آن ها را نگهداری کنیم. در این مطلب می خواهیم تا درباره این سیستم ها به بهترین شکل ممکن صحبت کنیم.

کارایی سیستم اعلام حریق

یکی از مهم ترین مواردی که در خصوص سیستم های اعلام حریق وجود دارد در خصوص کارایی هایی است که این سیستم می تواند داشته باشد. کارایی های سیستم اعلام حریق به صورت کلی به یک شکل است اما آن چیزی که اهمیت دارد آن است که سیستم اعلام حریق چگونه می تواند در تشخیص و مهار آتش کمک کند.

دتکتورهای دودی و حرارتی دو نوع سنسور مختلف هستند که می توانند دود و حرارت ایجاد شده از آتش سوزی را تشخیص دهند. این موضوع سبب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانید حرارت را مشخص کرده و جلوی گسترش بیشتر آن را بگیریم.

پیامی که دتکتورها به سیستم اعلام می کنند، می تواند به کنترل پنل ارسال شده و از این طریق باعث شود تا سیستم های آبپاش و سیستم های اعلام حریق شروع به کار کنند.

نکات مهم در خصوص کارایی سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق یک سری نکات مهم دارد. این نکات می توانند به شما کمک کنند که سازو کارهای این سیستم ها را بهتر درک کنید و از این طریق باعث می شوند تا بدانید که دقیقا در چه محیطی باید چه نوع سیستمی را نصب کنید تا بالاترین و بهترین کارایی را داشته باشد.

  • تنظیم حساسیت دتکتورها

میزان حساسیت سنسورها یا همان دتکتورها باید به دقت تعیین شود. این میزان حساسیت را می توانید در کنترل پنل تنظیم کنید. به همین دلیل نیز یکی از مهم ترین نکات در خصوص تنظیم کردن میزان حساسیتی است که سنسورها دارند. معمولا هرقدر میزان حساسیت بیشتر باشد، تشخیص دود سریعتر رخ می دهد اما امکان تشخیص اشتباه نیز وجود دارد.

  • تعیین صحیح محل نصب مولفه ها

هر کدام از اجزای سیستم اعلام حریق باید در مکان مناسب و درستی نصب شوند. این مکان مناسب بر اساس یک سری مولفه ها و موارد از پیش تعیین شده باید شناخته شود. به طور مثال سنسورها را در محیط آشپزخانه و یا تراس به هیچ وجه نصب نمی کنند. این محیط ها دائما دارای دود و حرارت هستند و این مسئله سبب می شود تا سنسورها دچار خطا در تشخیص شود.

  • خرید اجناس باکیفیت

مورد و نکته بعدی در خصوص خریدن اجناس و قطعات باکیفیت است. هرقدر اجناس باکیفیت تری را خریداری کنید، می توانید ببینید که سیستم اعلام حریق شما نیز بهتر کار می کند. حتما در نظر بگیرید که خرید اجناس باکیفیت بایستی به طور حتم از فروشگاه های معتبری انجام شود.

  • عمل به مشاوره ها

شرکت هایی که سیستم های اعلام حریق را در ساختمان ها به عهده دارند، شرکت هایی هستند که معمولا مشاوره های آتش نشانی را نیز به شما می دهند. این مشاوره ها در جهت گرفتن تاییدیه از سازمان های آتش نشانی است. علاوه بر ان اگر بر اساس مشاوره ها بخواهید اقدام کنید متوجه خواهید شد که هم از سازمان آتش نشانی می توانید تاییدیه دریافت کنید و هم سیستم ها را به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اید.

  • سرویس کاری مرتب

تفاوتی ندارد که یک ماه از نصب سیستم اعلام حریق گذشته باشد و یا چندین سال است که در حال استفاده از آن هستید. در هر صورت نگهداری اعلام حریق باید به صورت مرتب و منظم انجام شود. این کار به شما کمک می کند تا اولا خرابی ها و باگ هایی که در سیستم وجود دارد را تشخیص دهید و دوما کمک می کند تا بتوانید به خوبی و در کوتاه ترین زمان ممکن، قطعات خراب سیستم را تعویض نمایید.

  • کمک از افراد خبره

مورد و نکته بعدی در خصوص کمک گرفتن از افراد خبره است. افراد خبره می توانند بهترین خدمات را در کوتاه ترین زمان ممکن به شما ارائه کنند. همین موضوع سبب می شود تا شما نیز مشکلی در انجام کارهای خود نداشته باشید.

روش های نگهداری اعلام حریق

یک سری روش ها و موارد وجود دارند که برای نگهداری اعلام حریق می توانند کارایی داشته باشند. معمولا این روش ها اهمیت بسیار زیادی دارند و در هر کدام از شرایط صرفا یک سری از این موارد را می توان انجام داد.

  • بررسی های دوره ای

اولین روش مربوط به بررسی های دوره ای است که انجام می شود. طی این روش باید تمامی دستگاه ها و متعلقات آنها به صورت دوره ای بررسی و چکاپ شوند. این کار سبب می شود تا اگر هرگونه مشکل و مسئله ای در سیستم وجود داشته باشد، در همان ابتدای کار مشخص شود.

  • تعویض قطعات

مورد بعدی که مربوط به روش های نگهداری اعلام حریق می شود در خصوص تعویض کردن قطعات است. تعویض قطعات بیشتر مربوط به زمان هایی می شود که سیستم چندین سال مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر لازم است که یک سری از بخش های آن را تعویض کنیم.

اهمیت نگهداری اعلام حریق

چه نکاتی وجود دارند که در نگهداری اعلام حریق و همچنین سیستم های مربوط به این کار می توانند ارزش داشته باشند. بهتر است حتما این نکات را بدانید و دلایلی که سبب اهمیت پیدا کردن این موضوع هستند را نیز بررسی کنیم.

  • کاهش ریسک آتش سوزی

زمانی که سیستم های اعلام حریق دائما تحت بررسی قرار گیرند و به خوبی مورد استفاده باشند، ریسک آتش سوزی نیز کاهش پیدا می کندو در حقیقت حتی اگر اتش سوزی رخ دهد نیز سریعا متوجه آن می شوید و جلوی گسترش آن را می گیرید.

  • حفظ جان افراد

مورد بعدی که سبب می شود تا میزان اهمیت این موضوع بیشتر شود در خصوص حفظ کردن جان و مال افراد است. زمانی که سیستم ها بتوانند به خوبی خطر آتش سوزی را اعلام کنند و آتش را در همان مراحل اولیه از بین ببرند، جان افرادی که داخل ساختمان ها زندگی می کنند نیز به راحتی حفظ می شود.

  • دریافت تاییدیه سازمان آتش نشانی

هر کدام از ساختمان هایی که به تازگی ساخته می شوند لازم است که حتما تاییدیه های مربوط به سازمان آتش نشانی را داشته باشند. برای دریافت کردن این تاییدیه ها باید حتما نگهداری اعلام حریق و اطفا حریق در این ساختمان ها فعال شده باشد و در مواقع ضروری کار کند. بنابراین این مورد را نیز می تواند جزو مهم ترین گزینه ها در نظر گرفت.

چه کارهایی در نگهداری اعلام حریق انجام می شود؟

چه کارها و مواردی در نگهداری اعلام حریق انجام می شود که بهتر است از آن ها باخبر باشیم. این موارد و گزینه ها می توانند اهمیت زیادی داشته باشند.

  • بررسی سنسورها

اولین بخشی که باید حتما در نگهداری از سیستم های اعلام حریق مورد توجه قرار گیرد در خصوص بررسی کردن سنسورها است. سنسورهایی که در سیستم های اعلام حریق وجود دارد، می توانند دود و حرارت را تشخیص دهند. به همین خاطر نیز اهمیت زیادی در کارایی سیستم ها دارند. سنسورها لازم است که حتما از جنبه های مختلفی بررسی شوند.

  • بررسی سیم کشی ها

سیم کشی هایی که سنسورها یا همان دتکتورها را به کنترل پنل اصلی وصل می کنند نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. به طور کلی سیم کشی هایی که دچار اختلال شده باشند، ممکن است دردسرساز شده و مسائل زیادی را به وجود بیاورند. به همین خاطر نیز این مورد را حتما در نظر بگیرید.

  • بررسی کنترل پنل

حتی بررسی کردن کنترل پنل هم یکی دیگر از مواردی است که در نگهداری اعلام حریق می تواند مهم جلوه کند. کنترل پنل در حقیقت تمامی سیستم و عملکرد را کنترل می کند و از این طریق می تواند تعیین کند که صدای آژیرها در چه زمانی شنیده شود و یا سنسورها با چه سطح از حساسیتی به صدا دربیایند.

نکات مهم در تعمیرات و نگهداری سیستم اعلام حریق

برای نگهداری سیستم های اعلام حریق یک سری نکات مهم وجود دارند. این موارد را در اینجا بیان می کنیم تا شما نیز به دقت بدانید که کدام نکات می توانند اهمیت بیشتری داشته باشند. در ادامه به این نکته های مهم خواهیم پرداخت.

  • کاهش خطرات

زمانی که نگهداری اعلام حریق به روز رسانی شده باشد و دائما به روز و آپدیت باشد، می توانید ببینید که میزان خطرات بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. همین موضوع سبب می شود تا این کار اهمیت زیادی پیدا کند.

  • افزایش عمر دستگاه

مورد بعدی در خصوص افزایش دادن طول عمر دستگاه است. طول عمر دستگاه می تواند با نگهداری اعلام حریق به شکل درست و به موقع، افزایش پیدا کند. معمولا هرقدر طول عمر دستگاه بیشتر شود، نیاز به صرف هزینه های کمتری خواهید داشت.

 

کلام پایانی

شرکت تلاشگران نجات و حریق یکی از بهترین شرکت هایی است که در حال حاضر اقدام به فروش قطعات و همچنین نصب، تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق می کند. این شرکت با بهترین خدمات و معتبرترین کارشناسان می تواند انتخاب و گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. به همین دلیل نیز توصیه می کنیم که حتما از خدمات مشاوره و تاییدیه آتش نشانی این شرکت استفاده کنید تا در نهایت بتوانید به شکل مناسب تری سیستم های اعلام و اطفا حریق را نصب و استفاده نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.