سلام ، به سایت تلاشگران نجات و حریق خوش آمدید.

تلاشگران نجات و حریق

علائم اختصاری دتکتور دودی را بشناسید

علائم اختصاری دتکتور دودی را بشناسید

علائم اختصاری دتکتور دودی چیست؟ برای ان که بتوانیم از دتکتورهای دودی و دیگر تجهیزات آتش نشانی استفاده کنیم، بهترین کار آن است که علائم اختصاری دتکتور دودی و همچنین اطلاعات مربوط به این دتکتورها را به خوبی بشناسیم. حتما در نظر داشته باشید که چگونه امکان این موضوع وجود دارد که دتکتورهای خوب و مناسب را پیدا کرده و علائم اختصاری دتکتور دودی را نیز بدانیم. در ادامه به تمامی این موارد می پردازیم و این موضوع را به طور کامل توضیح می دهیم.

دتکتور دودی چیست؟

اولین چیزی که لازم است حتما مورد بررسی قرار دهید در خصوص این است که دتکتور دودی چیست؟ دتکتورها یا همان سنسورهای دودی از جمله تجهیزاتی هستند که در سیستم های اعلام حریق به آن ها نیاز داریم. این سنسورها در بخش های از پیش تعیین شده ای در ساختمان نصب می شوند تا در زمان آتش سوزی بتوانند دود را تشخیص داده و سیگنال لازم را به کنترل پنل ارسال کنند.

مقایسه دتکتور دودی و حرارتی

دتکتور تسلا 

علائم اختصاری دتکتور دودی

علائم اختصاری دستگاه های اعلام حریق، علائمی هستند که در نقشه نصب آنها مورد استفاده قرار می گیرند تا کارشناسان و مشاورین خدمات و تجهیزات اتش نشانی بتوانند به راحتی محل نصب این سیستم ها را در هر ساختمانی تشخیص دهند. در ادامه علائم پيشنهادی راهنمای نقشه های سيستم های کشف و اعلام حريق را به شما معرفی می کنیم:

علائم دستگاه
پنل اعلام حریق
تکرارکننده اعلام حریق
دتکتور دودی فوتوالکتریک
دتکتور دودی کانالی
دتکتور حرارتی
دتکتور حرارتی افزایشی
دتکتور ترکیبی
دتکتور شعله
دتکتور مونواکسید کربن

چرا علائم اختصاری دتکتور دودی در نقشه سیستم اعلام حریق مهم است؟

سازمان آتش نشانی جهت ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در علائم مورد استفاده در طراحی نقشه های سیستم اعلام حریق برای ساختمان ها، استاندارد NFPA170 را ایجاد کرده است که به عنوان مرجع علائم اختصاری در طراحی سیستم های اعلام حریق مورد تائید این سازمان می باشد.

تمام علائم اختصاری به کار رفته در طرح های ارسالی به سازمان آتش نشانی باید طبق این استاندارد باشد تا در کار آتش نشانان برای اطفا حریق مشکلی ایجاد نشود.

علایم اختصاری دتکتور دودی

 

مقایسه دتکتور دودی و حرارتی

یکی از موضوعاتی که بیشتر از علائم اختصاری دتکتور دودی اهمیت دارد در خصوص مقایسه کردن نوع دتکتورهای دودی و حرارتی است. هر کدام از این موارد می توانند یک سری مزیت هایی را به همراه داشته باشند. به همین دلیل نیز بهتر است حتما این موضوع را بررسی کنیم تا مسئله ای از این بابت پیش نیاید.

  • سرعت عمل

از لحاظ سرعت عمل می توانیم ببینیم که دتکتورهای دودی سریعتر از دتکتورهای حرارتی عمل می کنند. در واقع با روشن شدن آتش، سرعت انتقال دود بیشتر بوده و سرعت عمل سنسورهای تشخیص دود نیز سریعتر از سنسورهای حرارتی است.

  • قیمت

به دلیل ویژگی ها و کارایی هایی که دتکتور دودی دارد، قیمت های بالاتری نیز برای آن پیشنهاد می شود. این قیمت های بالاتر می توانند برای برخی از مشتریان مشکل ساز شوند.

  • پوشش دهی

حتی پوشش دهی دتکتورهای دودی نیز بیشتر از دتکتورهای حرارتی است. میزان پوشش دهی فضایی که سنسور در آن نصب شده است بسیار اهمیت دارد. در حقیقت زمانی که حرارت و دود در حال انتقال پیدا کردن است، باید سنسورهایی با پوشش دهی بیشتر را زودتر بررسی کنیم.

  • میزان اطمینان

تنها مورد که دتکتور دودی نمرات کمتری را نسبت به دتکتور حرارتی می گیرد، در مواردی است که میزان اطمیمان بررسی می شود. معمولا دتکتورهای حرارتی گزینه های مطمئن تری برای تشخیص آتش هستند. بنابراین در زمانی که سنسورهای دود به صدا درمی ایند، باید حتما به سنسورهای حرارت نیز توجه کرد و آن ها را هم بررسی نمود تا بهترین نتیجه را در این زمینه دریافت کرد.

نحوه نصب کردن دتکتور دودی

برای نصب کردن دتکتورهای دودی باید یک سری از مراحل را به دقت پشت سر بگذارید. این مراحل می توانند به خوبی تعیین کنند که دقیقا به چه شکلی می توان این محصولات را نصب کرد و سپس مورد استفاده قرار داد.

  • تعیین کردن شعاع

در مرحله اول لازم است که شعاع پوشش دهی این سنسورها تعیین شود. معمولا دتکتورهای دودی شعاعی حدود 7.5 متر دارند. به همین دلیل نیز ابتدا باید شعاع مشخص شود تا در مرحله بعدی بتوانید با خیال راحت این سنسورها را نصب کنید.

  • نصب دتکتورها و مشخص کردن علائم اختصاری دتکتور دودی در نقشه

مورد بعدی نصب کردن این سنسورها است. علاوه بر تعیین شعاع باید ارتفاع و مواردی همچون محل نصب نیز تعیین شود. تعیین کردن و مشخص کردن این موارد به عهده فرد متخصصی است که قرار است این کار را انجام دهد. بنابراین در این مرحله باید از مشاور آتش نشانی کمک بگیرید تا دتکتورها در محل مناسب نصب شوند. پس از نصب دتکتورها محل آنها با علائم اختصاری دتکتور دودی در نقشه مشخص می شود.

  • تست و بررسی نهایی

مورد پایانی که اهمیت زیادی دارد نیز مربوط به تست و بررسی نهایی می شود. تست و بررسی نهایی به این صورت است که دتکتورها چک شده و این موضوع تایید می شود که در زمان آتش سوزی به خوبی می توان از این سیستم ها استفاده کرد.

انواع دتکتورهای دودی

دتکتورهای دودی می توانند انواع مختلفی داشته باشند. هر کدام از این موارد نیز ویژگی های خاص خود را داشته و می توانند در موقعیت های مختلف و مناسبی استفاده شوند. در اینجا در مورد این دتکتورها بیشتر و کامل تر توضیح خواهیم داد.

  • دودی کانالی

اولین مدل با نام دودی کانالی شناخته می شود. این محصولات معمولا برای مکان هایی می توانند استفاده شوند که دارای سیستم های تهویه بزرگی هستند. در این مکان ها غالبا دود ناشی از آتش سوزی می تواند از طریق کانال ها جریان پیدا کند. بنابراین استفاده از این دتکتورها در این محیط ها می تواند گزینه مناسبی باشد.

علائم اختصاری دتکتور دودی کانالی

  • دودی مکشی

مورد بعدی با نام دتکتور دودی مکشی شناخته می شود. این محصولات معمولا از طریق مکش دود از راه هواکش، می توانند دود را تشخیص دهند. نصب این دتکتورها کمی مشکل است. اولا در سقف باید لوله کشی مربوط به این سنسورها انجام شود. بر روی این لوله ها منافذ ریزی وجود دارد که هوا را مکش کرده و پس از آنالیز؛ اطلاعات لازم را به دتکتورهای دودی میفرستند.

  • بیم دتکتور یا دتکتور اشعه ای

در محیط های بزرگی که معمولا موانعی نیز در آن ها وجود ندارد، می توانیم از دتکتورهای اشعه ای استفاده کنیم. این موضوع سبب می شود که هم قیمت ها و هزینه های پایین تری را پرداخت کنیم و هم باعث می شود تا تشخیص دود نیز برایمان ساده تر شود. گاهی اوقات فضای مورد نظر بیش از اندازه بزرگ است. در چنین مواردی نمی توانیم از سنسورهای اشعه ای استفاده کنیم، بلکه لازم است از دتکتورهای بیم استفاده شود.

علائم اختصاری دتکتور دودی اشعه ای

نکات مهم در نصب دتکتورهای دودی

برای نصب کردن دتکتورهای دودی یک سری از نکات نیز وجود دارند که باید آن ها را رعایت کنید. این نکات سبب می شوند تا هم روند نصب به شکل بهتری طی شود و هم باعث می شود تا شما اطلاعات دقیق تری را در این زمینه به دست آورید.

  • انتخاب نوع دتکتورها

اولین کار آن است که دتکتورها را بررسی کرده و مدلی که برایتان اهمیت بیشتری دارد را انتخاب کنید. انتخاب کردن مدل می تواند به موارد مختلفی همچون کارایی، بودجه و مواردی از این قبیل مربوط شود.

  • تعیین مکان نصب دتکتور و مشخص کردن علائم اختصاری دتکتور دودی در نقشه

مورد و نکته بعدی در خصوص تعیین کردن مکانی است که دتکتور دودی باید نصب شود. در هر جایی نمی توان این سنسورها را نصب کرد. به طور مثال در نزدیکی اشپزخانه و مکان هایی که احتمال وجود دود به صورت روزمره وجود دارد، نباید این سنسورها نصب شوند. پس از اینکه مشاور آتش نشانی مکان نصب دتکتورها را مشخص کرد باید محل نصب را روی نقشه اعلام حریق با علائم اختصاری دتکتور دودی مشخص کند.

  • نصب صحیح و اصولی

کاری که در وهله سوم باید انجام دهیم نیز مربوط به نصب کردن صحیح و اصولی دتکتورهای دودی می شود. این دستگاه ها باید با نهایت دقت نصب شوند تا در زمان آتش سوزی نیز بتوانند عملکرد مناسبی را از خودشان نشان دهند.

کلام پایانی

علائم اختصاری دتکتورهای دودی را باید در دفترچه راهنمای این دتکتورها مشاهده کنید. در صورتی که نیاز دارید تا مشاوره هایی را در زمینه نصب سیستم های اعلام حریق داشته باشید می توانید از خدمات مشاوره آتش نشانی تلاشگران حریق و نجات کمک بگیرید. این شرکت به خوبی می تواند در هر زمینه ای شما را راهنمایی کند و اطلاعات کافی و لازم را نیز برای خرید تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق در اختیار شما قرار دهد. 

اعلام حریق زیتکس 

کنترل پانل کانونشنال زیتکس مدل ZX-N 10 pro

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.